Obecna sytuacja firm energetycznych

W ostatnich latach rynek energii i gazu zmienia się w niespotykanym dotąd tempie. Rosną ceny, wprowadzane są nowe regulacje prawne, toczy się proces transformacji energetycznej. Dla przedsiębiorców oznacza to brak przewidywalności i konieczność szybkiego reagowania na aktualną sytuację na rynku.  

W takich warunkach prowadzenie biznesu, zachowanie konkurencyjności oraz planowanie rozwoju jest sporym wyzwaniem. Wymaga stałego monitorowania podstawowych procesów i szybkiego podejmowania decyzji.  

Systemy informatyczne powinny ułatwiać kadrze zarządzającej takie działania. Tymczasem rozwiązania informatyczne w przedsiębiorstwach energetycznych często składają się z oddzielnych silosów danych, obsługujących poszczególne działy i wspierających realizację konkretnych procesów. Najczęściej są to przestarzałe i mało wydajne systemy, których modyfikacja jest kosztowna i czasochłonna, a możliwości raportowe – mocno ograniczone.   

Pozyskiwanie danych z wielu źródeł i łączenie ich w raporty jest czasochłonne, a bez łatwego dostępu do pełnej i przekrojowej informacji o działalności przedsiębiorstwa trudno jest podejmować decyzje.  

Przykład EWE 

Jak w takiej sytuacji radzą sobie nowoczesne przedsiębiorstwa energetyczne, pokazuje przykład EWE. 

EWE prowadzi działalność w zakresie obrotu gazem i energią elektryczną oraz posiada własną sieć dystrybucji gazu. Firma zdecydowała się na radykalną zmianę dotychczasowego modelu przygotowywania i udostępniania raportów w oparciu o rozproszone systemy. Celem projektu było pilotażowe przeniesienie kilku wybranych zestawów danych do centralnego systemu raportowego – hurtowni danych, która docelowo zgromadzi dane ze wszystkich obszarów działalności firmy. 

Projekt nowego rozwiązania zakładał, że: 

pracownicy EWE otrzymają codziennie aktualne raporty dotyczące prowadzonej działalności, 

umożliwi tworzenie własnych raportów przez pracowników EWE, dzięki zastosowaniu profesjonalnych narzędzi klasy Business Intelligence, 

uniwersalny mechanizm zasilania danych pozwoli na rozszerzanie zakresu gromadzonych danych oraz dołączanie nowych źródeł, 

zasilanie oraz odświeżanie danych w raportach ma być realizowane cyklicznie w sposób automatyczny. 

Pierwszy etap projektu objął kluczowe z punktu widzenia organizacji procesy, związane z obsługą sprzedaży, pozyskiwaniem odczytów, ewidencją umów, obsługą należności.

Realizacja projektu wdrożenia hurtowni w EWE  

EWE zdecydowało się na realizację projektu w oparciu o środowisko chmurowe Microsoft Azure, które zapewnia bezpieczeństwo i skalowalność. Firma ConnectPoint została zaproszona do współpracy jako partner wdrożeniowy. ConnectPoint od kilkunastu lat wdraża duże projekty informatyczne branży energetycznej, ponadto jesteśmy partnerem Microsoft, ze statusem Gold. EWE już korzysta z rozwiązań ConnectPoint w zakresie billingu oraz obsługi klienta. Powierzając nam realizację projektu, firma liczyła na jego sprawny przebieg – i nie zawiedliśmy tych oczekiwań. Dzięki dobrej znajomości systemów używanych przez klienta oraz zakresu danych zrealizowaliśmy projekt zgodnie z harmonogramem, w 4 miesiące.  

Tworząc architekturę środowiska raportowego korzystaliśmy z najlepszych praktyk budowy hurtowni danych oraz technologii Microsoft Azure, w tym narzędzia Power BI. Udostępnianie, dystrybucja, wyświetlanie oraz odświeżanie raportów jest realizowane za pomocą Smart Energy Hub (Smart RDM) – rozwiązanie ConnectPoint, które znalazło już zastosowanie w wielu projektach Business Intelligence.  

Zasilanie danych z systemów źródłowych realizowane jest z wykorzystaniem repozytorium danych Data Lake. Dane źródłowe przechodzą proces weryfikacji i transformacji, a następnie zasilają struktury relacyjnej bazy hurtowni danych, opartej na chmurze Microsoft Azure.    

Dodatkowo została wydzielona warstwa Data Mart – przestrzeń dla raportowania i analiz ad hoc dotyczących obszaru sprzedaży. 

Osiągnięte korzyści  

Współczesne organizacje dla sprawnego funkcjonowania potrzebują tzw. jednego źródła prawdy – jednego miejsca integrującego dane z różnych źródeł i dającego możliwość wykonywania przekrojowych raportów na temat prowadzonej działalności. Dzięki pilotażowemu wdrożeniu hurtowni danych, opartej o chmurę Microsoft Azure i Smart Energy Hub EWE otrzymało takie miejsce i perspektywę jego rozwoju w przyszłości.  

Rozwiązanie zapewnia więc wysoką dostępność, spełniając przy tym najwyższe standardy bezpieczeństwa. Jest też łatwo skalowalne, bo mechanizm zasilania hurtowni oraz elastyczna konfiguracja zasobów chmurowych mogą być wykorzystane przy dołączaniu nowych źródeł danych.  

Zastosowane technologie chmurowe oraz SEH dają również możliwość łatwego dołączania kolejnych usług, takich jak np. kolektor odczytów, Customer Care, Portal Klienta. 

Kolejnym etapem może być użycie SEH do obsługi interfejsów zewnętrznych, np. planowych integracji z CSIRE czy KSeF.    

Podsumowanie  

Zrealizowany projekt jest krokiem w kierunku stworzenia przedsiębiorstwa data-driven, czyli działającego w oparciu o dane. Przedsiębiorstwa, które potrafią wykorzystać zaawansowaną analitykę i przekształcać ją w praktyczne wnioski biznesowe, lepiej dopasowują się do zmieniającej się sytuacji rynkowej. Dzięki analizie danych potrafią lepiej zrozumieć zachowania klientów, szybciej niż konkurencja dostrzec trendy rynkowe oraz określić strategię działania. Transformacja cyfrowa, jaką realizuje EWE, stwarza pozytywne perspektywy rozwoju i dostosowania się do zmian rynkowych.